Gmina Niechlów

29 czerwca na świetlicy wiejskiej w Lipowcu odbyło się spotkanie informacyjne, dotyczące programu „Czyste powietrze”, które było dedykowane mieszkańcom Lipowca, Bełcza Wielkiego, Masełkowic, Żabina oraz Głobic. Podczas spotkania zostały omówione cele programu, poziomy dofinansowania, koszty kwalifikowane oraz sposoby złożenia wniosku. Poinformowano przybyłych jakie informacje, są niezbędne do prawidłowego wypełnienia wniosku. Poruszono także zmiany w programie „Czyste powietrze”, które zostaną wprowadzone od dzisiaj. Najważniejszymi zmianami, które od dzisiaj wejdą w życie są: wycofanie dotacji na kotły węglowe, zwiększenie progów dochodowych uprawniających  do podwyższonego poziomu dofinansowania oraz poszerzenie listy kosztów kwalifikowanych
o kotły na pellet o podwyższonym standardzie. Zakup i montaż kotła na węgiel w ramach programu „Czyste Powietrze” będzie możliwy tylko do końca obecnego roku. Zatem, aby otrzymać dotację wnioskujący musi do 31 grudnia 2021 r. złożyć wniosek o dofinansowanie obejmujący kocioł na węgiel, zakupić i zamontować to źródło ciepła, a dodatkowo wymagana jest faktura wystawiona do końca bieżącego roku (warunek ten nie dotyczy wniosków złożonych przed datą wejścia w życie zmian w programie, czyli przed 1 lipca 2021 r.). Podwyższenie progów dochodowych ma na celu ujednolicenie progów dochodowych programu  „Czyste Powietrze”, dzięki czemu więcej osób skorzysta z podwyższonego poziomu dofinansowania w „Czystym Powietrzu”, czyli otrzyma bezzwrotną dotację wynoszącą do 37 tys. zł. Od 1 lipca 2021 r. dla gospodarstw jednoosobowych próg dochodowy wzrośnie o 229 zł niż obecnie, czyli do kwoty 2 189 zł. Z kolei dla gospodarstw wieloosobowych próg dochodowy podwyższy się o 164 zł niż obecnie, czyli do poziomu 1 564 zł na osobę. Jeżeli chodzi o wyższe dotacje na kotły na pellet o podwyższonym standardzie to jest szansa na dotację do 9 tys. zł (nie więcej niż 45% faktycznie poniesionych kosztów) w podstawowym poziomie dofinansowania. W podwyższonym dotacja ta wynosi do 12 tys. zł (nie więcej niż 60% kosztów).

INFORMACJE JAKIE NALEŻY PRZYGOTOWAĆ PRZED WIZYTĄ W URZĘDZIE

  • Dane właściciela nieruchomości (wnioskodawcy): Imię i nazwisko, pesel, nr telefonu, adres zamieszkania, adres email – potrzebny do założenia konta na Portalu (w wyjątkowych sytuacjach istnieje możliwość założenia konta na miejscu)
  • Czy wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim, jeżeli tak to informacja o współmałżonku: Imię i nazwisko, pesel.
  • Wspólnota majątkowa: Tak/Nie.
  • Współwłasność, jeżeli tak to dane współwłaścicieli: Imię i nazwisko, adres.
  • Numer Rachunku Bankowego Wnioskodawcy (do wypłaty dotacji).
  • Adres budynku w którym będzie prowadzone przedsięwzięcie.
  • Numer KW i nr ewidencyjny działki.
  • Rok wystąpienia o zgodę na budowę/ rok zgłoszenia budowy.
  • Powierzchnia budynku/lokalu.
  • Czy na nieruchomości prowadzona działalność gospodarcza, jeżeli tak to należy określić procent powierzchni przeznaczonej na działalność, powyżej 30% brak dotacji.
  • Dochód wnioskodawcy za 2020 rok wraz z wskazaniem podstawy (PIT, działalność gospodarcza, gospodarstwo rolne, świadczenia rodzinne itp.)
  • Zaświadczenie (otrzymasz je w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej) o wysokości miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka rodziny gospodarstwa domowego, jeżeli osoba ubiega się o dofinansowanie z podwyższonego poziomu.

W kolejnych miesiącach zaplanowane zostały spotkania przewidziane dla mieszkańców z kolejnych miejscowości. O terminach i lokalizacjach będziemy Państwa na bieżąco informować.